کاربرد جواهرات نقره و روش تشخیص آن

جواهرات و سنگ های قیمتی

خرید انگشتر نقره مردانه دست ساز


کاربرد جواهرات نقره و روش تشخیص آن

ا

خصوصیات فیزیکی و شیمیایی نقره

در بین همه فلزات، جواهرات نقره بیشترین درخشندگی را دارد و همچنین به دلیل نرم بودن و چکش خوار بودن، انعطاف پذیر بودن و مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، در بین جواهر سازان بسیار محبوب می باشد. نقطه ذوب نقره، 961 درجه سانتی گراد می باشد که کمی از طلا کمتر است. همچنین نقره در اسید نیتریک حل می شود و تولید نیترات نقره می نماید.

 فرمول شیمیایی نقره Ag است و در طبیعت به صورت خالص، از طلا و مس هم کمتر یافت می شود. این فلز معمولا به همراه سرب، روی و مس از معادن استخراج می شود و به عنوان محصول جانبی تولید می گردد. در حال حاضر کشورهای آمریکا، چین، مکزیک و پرو بزرگترین تولید کننده های نقره محسوب می شوند. همچنین می توانید برای آشنایی با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی نقره صفحه مربوط به نقره را در ویکی پدیا مطالعه فرمایید.

جواهر نقره

 

کاربردهای نقره در صنعت

همان طور که ذکر شد نقره به دلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خود، در صنعت جواهرسازی کاربرد فراوانی دارد. برای مثال نقره 925 یا همان استرلینگ که از 92.5 درصد نقره و 7.5 درصد مس تشکیل شده است، در بیشتر جواهرات و ظروف نقره به کار رفته است. همچنین بسیاری از لوازم کلکسیونی مثل مدال، سکه های یادبود، جاسیگاری، فنرک و … از این آلیاژ ساخته می شوند. در کشور ما نیز جواهرات استرلینگ به خصوص انگشتر نقره، طرفداران زیادی دارد.

نقره همچنین در جواهرات طلا با طلای زرد و حتی طلای سفید آلیاژ می شود و در واقع یکی از فلزات تشکیل دهنده طلای عیار شده می باشد. این فلز به دلیل این که رسانایی بالایی دارد، برای ساخت بسیاری از قطعات الکترونیکی مثل خازن های نصب سطحی، چیپ های کامپیوتری، کلید های حرارتی و کنتاکتورها استفاده می شود. در صنایع شیمیایی نیز از نقره ترکیبات مهمی همچون اکسید نقره، نیترات نقره و کلرید نقره که هر کدام کاربردهای زیادی در صنایع دیگر دارند، تولید می شود. این فلز همچنین با وجود پیشرفت ها عکسبرداری دیجیتال، هنوز هم استفاده های خود را در صنیعت عکسبرداری مخصوصا عکسبرداری پزشکی مثل رادیولوژی، دارد.

 

آبکاری نقره با رودیوم

نقره در مجاورت هوا و هیدروژن سولفید، که در هوای آلوده موجود است، با گذشت زمان سیاه و تیره می شود. از این رو بسیاری از جواهرات نقره را با لایه ای نازک از رودیوم آبکاری می کنند تا هم ظاهر بهتری داشته باشد و هم با گذشت زمان، دیر تر اکسید و سیاه شود.

 تشخیص نقره

نقره را به وسیله رنگ، چگالی و میزان نرمی آن می توان تشخیص داد. همچنین این فلز و معروف ترین آلیاژ آن یعنی نقره 925، به آهنربا جذب نمی شوند و به همین دلیل می توان با آهنربا به راحتی نقره را از بدلیجات ساخته شده با استیل تشخیص داد.

 علامت حک شده روی ظروف جواهرات نقره نیز یکی دیگر از روش های تشخیص نقره می باشد. مثلا اگر روی جواهر یا ظرف نقره عدد 925 حک شده بود، به این معنی است که آن جواهر یا ظرف از نقره استرلینگ ساخته شده است. البته بهترین راه تشخیص نقره از فلزات دیگر، استفاده از محلول شورتر می باشد چرا که هم بسیار دقیق و مطمئن است و هم عیار نقره را به صورت حدودی برای ما مشخص می کند.

 

شما هموطنان عزیز می توانید برای مشاهده و خرید جواهرات نقره به سایت زرسی مراجعه نمایید.



می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 31

تاریخ انتشار: جمعه 11 بهمن 1398 ساعت: 10:28

برچسب ها : ,,,,,,,
نظر

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










دوستان و همکاران

با مرجع گرافیک دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما تهران گراف قالب گراف
تمامی حقوق سایت و قالب برای((جواهرات و سنگ های قیمتی)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت ۲۰۱۳
طراحی و سئو: تهران گراف ترجمه: قالب گراف